Matlabبرنامه نویسیروی جلد

آموزش متلب: طراحی الگوریتم و فلوچارت

الگوریتم

همه ی کار هایی که یک انسان عاقل انجام می دهد بر روی اصول و قواعد خاص خود فرد است که در افکار او گنجانده شده است؛ چه خوب باشد یا چه بد ؛ درون کامپیوتر نیز اجرا و کارکرد برنامه ها بر روی اصول و قواعد خاصی صورت می گیرد  این قواعد را میتوان به صورت الگوریتم نام برد .البته باید توجه نمود که خود این الگوریتم بر پایه ی افکار نویسنده یا نویسندگان نرم افزار ها است .

نرم افزار دوربین را گم کرده اید ؟ یا به دنبال آپدیت های آن هستید ؟ اینجا را نگاه کنید.

یا دفترچه ی راهنما میخواهید؟ اینجا را نگاه کنید.

الگوریتم مجموعه ای از دستورات است که مراحل انجام کاری را به زبانی شیوا و دقیق و همراه با جزئیات کافی بیان می کند. نویسنده ی الگوریتم  مطابق اهدافی که در سر دارد آن را می نویسد و در طراحی آن از جزییات  کافی که شامل دستورات و شروط است استفاده میکند ، این دستورات خود به ترتیب اجرا می شوند تا به دستور پایان می رسند .
برای طراحی یک  الگوریتم به صورت استاندارد و قابل قبول باید مراحل زیر را انجام داد :

  1. ابتدا مسئله ای را که میخواهیم به صورت الگوریتم آن را به سر انجام برسانیم خوب تجزیه و تحلیل نماییم تا از ایجاد ابهام در آن جلوگیری نماییم .
  2. عوامل مداخله کننده در مسئله را تعیین کنیم ( که همان متغیر ها هستند ) .
  3. داده ها و اطلاعات که همان ورودی ما به الگوریتم هستند را تعیین کنیم .
  4. برای حل مسئله راه حل های مختلف را بررسی کنیم .
  5. پس از بازنگری تمام مراحل اشکال زدایی در الگوریتم نوشته شده را انجام می دهیم .

فلوچارت

فلوچارت بیان تصویری یک الگوریتم است . یک فلوچارت به صورت علائم هندسی قابل فهم الگوریتم را برای کاربران و استفاده کنندگان شرح و بیان می کند . هر فلوچارت از یک علامت شروع استارت می خورد و به علامت پایان ختم می شود ، در این بین ورودی ها شروط و پردازش ها قرار میگیرد . یک برنامه نویس قبل از نوشتن برنامه آن را ترسیم میکند! تا بتواند روند اجرای نرم افزار را به خوبی نمایش دهد.

علایم مورد استفاده در ساخت فلوچارت :

شروع و پایان : این دو علامت به شکل بیضی است که  ابتدا و انتهای فلوچارت را نشان می دهند.

شروع و پایان
شروع و پایان

خط جهت نما : شکل های درون فلوچارت را به هم متصل میکند و مسیر را برای استفاده کننده مشخص می کند.

متوازی الاضلاع: این شکل ورودی (ها) و خروجی (ها)  را معلوم می کند. مثال های ساده ای مانند گرفتن  یک پست الکترونیکی، گرفتن سفارش، دریافت داده ها در برخی از فرمت ها ، و غیره . نمونه هایی از خروجی  مانند تولید یک گزارش، ارسال ایمیل، فکس یک پیام، و غیره

Flow (3)

مستطیل: از آن برای نشان دادن یک  پردازش ، کار، عمل و یا عملیات استفاده می شود

Flow (2)

لوزی  :  از این نماد برای نشان دادن تصمیم گیری استفاده میشود  در داخل آن شما سوالی را مطرح میکنید و سپس با جواب دادن Yes و یا No  مسیر فلش ( خط اتصال)  را مشخص میکنید تا به عملیات بعدی وارد شود. البته به غیر از Yes و   Noمیتواند چندین خروجی نیزز داشته باشد
Flow (5)

دایره : اگر بخواهید یک بخش از فلوچارت را به بخش دیگر از فلوچارت دیگر یا یک صفحه به صفحه ی دیگر را متصل کنید , شما نمیتوانید آن را با رسم خط مشخص کنید اما میتوانید آن را با دایره مشخص کنید . (شکل 6)

Flow (6)

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

میدیا رستمی

اهل سنندج قبلا ورزشکار تکواندو ؛ دانش آموخته ی دبیرستان نمونه دولتی ؛کارشناس مهندسی ژئوماتیک؛ دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سنجش از دور ؛ مدرس دوره های خصوصی ؛ برنامه نویس و طراح وب و دارای تسلط به زبان های C# , متلب, Php CSS Html ||| امضا: Nullius in verba به حرف دیگران توجه نکن |||

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن